مارک زاکبرگ بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک در این هفته در خصوص استفاده شرکتش از اطلاعات شخصی کاربران خود، در برابر Capital Hill شهادت می دهد. زاکبرگ استفاده مخفیانه از اطلاعات کاربران به منظور استفاده در تبلیغات را رد می کند، این درحالی است که این شرکت قادر است که اطلاعات بسیاری را تنها از یک عکس آپلود شده به دست آورد.

 

 

افشای اطلاعات توسط فیسبوک

 

وال استریت ژورنال یک مقاله (پشت پرده پرداخت پول) با عنوان “چگونه یک شب پیتزا خوردن می تواند اطلاعاتی داشته باشد که برای آن باید دلارها هزینه کرد” را منتشر کرده است. در این مقاله، WSJ روش های ظریفی را که ممکن است اطلاعات شخصی خود را در یک شب آرام به فیسبوک یا دیگر شرکت های با تکنولوژی های پیشرفته بدهید را بیان کرده است.

 

 

فیسبوک

 

یکی از این روش ها عبارت است از: عکس گرفتن با گوشی هوشمند و آپلود کردن آن.
براساس سیاست های حفظ حریم خصوصی و جمع آوری اطلاعات فیسبوک، فیسبوک در ابتدا عکس شما، عناوین و برچسب هایی که زده شده است را دریافت می کند.

 

در ابتدا می تواند عکس را بررسی کند تا مشخص شود که شامل چه اطلاعاتی است و با توجه به حجم زیادی از اطلاعات که فیسبوک به واسطه ی تعداد زیاد کاربرانش در اختیار دارد، به صورت بالقوه می تواند افرادی را که در عکس شما وجود دارند را شناسایی کند.

 

اما این تنها اولین سطح از اطلاعاتی است که جمع آوری می شود زیرا با توجه به همین اطلاعات فیسبوک، می توان اطلاعات بیشتری را نیز به دست آورد. مگر اینکه گام هایی را برای جلوگیری از افشای برخی از جزئیات برداشته باشید.

 

فیس بوک

 

فیسبوک می تواند موقعیت مکانی شما را با استفاده از اطلاعات جغرافیایی به دست آورد همچنین می تواند مدل گوشی، شماره تلفن، شرکت سرویس دهنده ی سیگنال تلفن/اینترنت و برج های مخابراتی که از آن امواج را دریافت می کنید (از آن می توان برای مکان یابی استفاده کرد) و مولد امواج Wi-Fi و حتی چیزهایی مانند میزان باتری و میزان آنتن دهی گوشی شما را نیز به دست آورد.

 

بنا بر گزارش Lifehacker “شما می توانید با ویرایش داده های EXIF عکس، یا تغییر در تنظیمات دوربین خود از افشای برخی از این اطلاعات جلوگیری نمایید اما برخی از اطلاعات تنها با بازکزدن برنامه فیسبوک استخراج می شوند.”  سپس فسبوک می تواند تمامی این اطلاعات را به عنوان مرجع قرار دهد بنابراین فیسبوک می تواند با هوش مصنوعی خود موقعیت مکانی هر شخصی که در عکس شناسایی کند را به دست آورد حتی اگر آن شخص برچسب گذاری (tag) نشده باشد. همچنین می تواند این اطلاعات را با هرچیزی که از قبل از شما می داند ترکیب کند.

 

این بدان معنی است که فیسبوک این توانایی را دارد که حتی اگر در عکس خصوصی فرد دیگری که در یک مکان عمومی عکاسی می کند، حضور داشته باشید تحرکات شما را دنبال کند.

 

“چه میزان اطلاعات شخصی شما در حین خوردن پیتزا یا فیلم گرفتن از شب جشن افشا می شود؟” جوابی که وال استریت ژورنال به شما می دهد این است: “در واقع بسیار بیشتر از آنچه که فکر می کنید.”