نیکون به‌طور رسمی دوربین D3400 را به‌عنوان جایگزین دوربین D3300 معرفی کرد. دوربین D3400 جدید نسبت به مدل قبلی خودش تغییرات چندانی نکرده است، اما یک مزیت خیلی مهم آن این است که اولین دوربین DSLR سطح پایین نیکون است که به قابلیت نرم‌افزاری ارتباط بی‌سیم نیکون یعنی SnapBridge مجهز شده است. این ارتباط بی‌سیم نوعی ارتباط بلوتوثی کم‌مصرف است که می‌تواند ارتباط دوربین با تلفن‌های همراه هوشمند را به‌طور پیوسته برقرار نگاه دارد و بدون نیاز به شبکه ارتباطی WiFi می‌تواند عکس‌های دوربین را منتقل کند.

SnapBridge برای نخستین بار در دوربین رده‌بالای D500 نیکون ارائه شد که به‌عنوان یک دوربین APS-C گران‌قیمت در نمایشگاه CES سال قبل معرفی شد. اگرچه از زمان معرفی قابلیت SnapBridge زمان زیادی می‌گذرد، اما این قابلیت همچنان روی تعداد کمی از گوشی‌های اندرویدی قابل اجراست. به‌عنوان مثال این قابلیت نرم‌‌افزاری روی گوشی‌های پرچم‌دار S6 و S7 سامسونگ قابل اجرا نیست و جالب اینکه نرم‌افزار آن هنوز برای iOS معرفی نشده است!

طبق جدول مشخصات این دوربین، وزن آن برابر ۳۹۵ گرم است که به نظر می‌رسد حدود ۱۵ درصد سبک‌تر از مدل قبلی خودش یعنی D3300 شده است. در دوربین D3400 نیز حسگر CMOS با رزولوشن ۲۴٫۴ مگاپیکسلی و بدون فیلتر LowPass استفاده شده که به نظر می‌رسد همان حسگری است که روی D3300 هم استفاده شده است. پردازشگر این دوربین نیز همان EXPEED 4 است که در اغلب دوربین‌های نیکون فعلی دیده می‌شود. ظاهرا این پردازنده به قدری پرسرعت است که نیکون نیازی به تعویض آن به EXPEED 5 که در D500 قرار داده، نداشته است. البته با وجود استفاده از همان حسگر و پردازنده قبلی، نیکون در این مدل توانسته است با پردازش بهتر تصاویر، میزان حساسیت را به ۲۵۶۰۰ ISO برساند و باطری آن نیز با حدود دو برابر شات بیشتر به ۱۲۰۰ شات (در برابر ۷۰۰ شات) با هر بار شارژ رسیده است که رقم فوق‌العاده‌ای است.

از دیگر مشخصات این دوربین تعداد ۱۱ نقطه فوکوس با یک نقطه کراس، امکان ضبط ویدئو با رزولوشن ۱۰۸۰p با سرعت ۶۰fps، سرعت عکاسی ۵ فریم بر ثانیه و نمایشگر ۳ اینچی با رزولوشن ۹۲۱ هزار پیکسل است، که تماما شبیه به مدل قبلی است.
این دوربین در دو رنگ قرمز و مشکی، از ماه سپتامبر همراه با لنز کیت AF-P DX Nikkor 18-55mm F3.5-5.6G VR با قیمت ۶۵۰ دلار عرضه می‌شود. دقت داشته باشید که لنز کیت این دوربین از نوع AF-P یعنی سری STM نیکون است. دو مدل از لنزهای سری AF-P نیکون که دارای Stepping Motor هستند نیز همراه با این دوربین معرفی شده‌اند.

این دو لنز AF-P DX NIKKOR 18-55mm F3.5-5.6G VR و AF-P DX NIKKOR 70-300mm F4.5-6.3G ED VRهستند که هر دوی آن‌ها دارای موتور Stepping Motor یا موتور فوکوس کاملا بی‌صدا شبیه به لنز‌های STM کانن هستند. هر دوی این دو لنزها، نسخه لرزشگیردار دو مدل قبلی خودشان هستند.

هر چهار لنز جدید AF-P نیکون از ماه سپتامبر وارد بازار می‌شوند. AF-P DX NIKKOR 18-55mm F3.5-5.6G VR با قیمت ۲۵۰ دلار، AF-P DX NIKKOR 18-55mm F3.5-5.6G با قیمت ۲۰۰ دلار، AF-P DX NIKKOR 70-300mm F4.5-6.3G ED VR با قیمت ۴۰۰ دلار، و AF-P DX NIKKOR 70-300mm F4.5-6.3G ED با قیمت ۳۵۰ دلار عرضه خواهند شد.

با توجه به تغییرات اندک دوربین D3400 نسبت به D3300، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها جایگزین مدل قبلی خودش شود و احتمالا همچنان تقاضا برای خرید D3300 وجود خواهد داشت.